گیر کردن کاغذ در پرینتر

گیر کردن کاغذ در پرینتر

گیر کردن کاغذ در پرینتر : پرینترهای رومیزی به عنوان سخت‌افزارهایی که وظیفه چاپ محتوا بر روی مدیاهای کاغذی را بر عهده دارند، چنانچه قادر به عبور دادن این اوراق به طریقی روان و بی دردسر از دل خود نباشند، با چالشی بزرگ روبرو خواهند شد. در همین رابطه یکی از بزرگترین مشکلاتی که پرینترهای تعمیری – حداقل نمونه‌هایی که برای تعمیر به کاج پرینتر واگذار می‌شوند – با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، همین Paper Jam یا گیر کردن کاغذ درون دستگاه می‌باشد که در ادامه به علت‌های رخ دادن این مشکل ، روش‌های پیشگیری و حل آن‌ها خواهیم پرداخت .

چرا کاغذها درون پرینتر گیر می‌کنند ؟

با بررسی سازوگار پرینترها می‌بینیم که این محصولات با داشتن تعداد زیادی چرخ‌دنده درهم تنیده و متصل به هم کاغذهای درون سینی را به سمت خود کشیده و با توجه به قابلیت ارتجاعی کاغذ، آن را پس از چاپ در مسیری برعکس به سمت بیرون هدایت می‌کند . به توجه به این مطلب ساده، گیر کردن کاغذ یا به دلیل مشکلات فیزیکی کاغذ و ناهمخوانی آن با پرینتر بوده و یا چرخ‌دنده‌های مذکور به دلایلی نظیر عدم رسیدگی مستمر یا مستهلک بودن در یکدیگر گیر می‌کنند .
فیوزر و غلتک‌های دستگاه به عنوان آسیب‌پذیرترین بخش‌های آن در مواقع زیادی عامل گیر کردن کاغذ در پرینتر هستند که با مراجعه به متخصصین این کار قابل تعمیر بوده و بهتر است تا در صورت ناآشنایی فرد، توسط خود کاربران باز نشوند .

چه راهکاری برای عدم گیر افتادن کاغذ در پرینتر پیشنهاد می‌شود؟

با شناسایی علل وقوع یک رویداد نامطلوب، انجام هر عاملی که در تضاد با آن‌ها باشد به رفع مشکلات مذکور منجر می‌شود . به همین منظور زمانی که استفاده از اوراق نامناسب (و نه لزوماً معیوب) را کنار گذاشته و از کاغذی استاندارد برای این کار استفاده می‌کنیم، شاهد این هستیم که درصد خرابی آن کاهش می‌یابد .

در همین رابطه قرار ندادن اوراق به طریقی کج یا موج‌دار درون مخزن دستگاه، بررسی ضامن‌های نگه‌دارنده و قرارگیری درست آن‌ها کنار دستگاه، عدم استفاده از کاغذهای مچاله یا دارای افزونه‌هایی نظیر منگنه ، سوزن ته‌گرد یا گیره‌هایی که درون دستگاه گیر می‌کنند از جمله نکات ساده‌ای هستند که با رعایت آن‌ها تا حد زیادی مشکلاتمان در این حوزه کمتر می‌شوند .

مشکلات فنی

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرند که گاهی با رعایت همه آن‌ها نیز باز هم دستگاه مورد نظر با گیر کردن کاغذ در پرینتر , مشکلاتی مواجه می‌شود . بدیهیست که این محصول به عنوان دستگاهی با ده‌ها قطعه متحرک که عدم کارکرد مناسب هریک با مشکلی خودنمایی می‌کند می‌تواند تا چه حد دردسرساز شود .

به همین منظور لازم است تا پیش از خراب شدن دستگاه، آن را به منظور بررسی و سرویس‌های دوره‌ای به یک تعمیرکار خوب نشان دهید تا بدین ترتیب با وجود صرف هزینه‌هایی که ظاهراً ضروری نیستند، از خرج کردن مبالغی سنگین در آینده جلوگیری نمایید .

اگر از آن دست افرادی هستید که برای انجام تعمیرات روی یک وسیله و مراجعه به تعمیرکار (متخصص تعمیر پرینتر در صادقیه و تعمیر پرینتر در پونک ) منتظر نخستین بارقه‌های عیب و ایراد هستید، کشیده شدن دو یا چند برگه به داخل دستگاه می‌تواند یکی از آن نشانه‌ها باشد . این در حالیست که در پرینترهای نسل جدید برای هریک از این مشکلات راه حلی پیاده شده که در این مورد می‌توان به وجود سنسورهایی که در بدو شروع عملیات ابتدا تا انتهای آن را چک می‌کنند اشاره کرد .

اقدامات لحظه‌ای در صورت گیر کردن کاغذ در پرینتر

در صورت گیرکردن کاغذ در چاپگر حین پرینت گرفتن، این روند متوقف شده و چراغ روی دستگاه شروع به چشمک زدن خواهد کرد . به منظور درآوردن کاغذ لازم است تا دستگاه خنک شود، پس آن را خاموش و حتی از برق بیرون می‌کشیم . چنانچه فردی با مهارت‌های فنی نبوده، پرینتر ظریفی دارید یا احساس می‌کنید که باید آن را به فرد دیگر بسپرید، از انجام این کار خودداری کنید؛ با این حال اقدام پیشنهادی ما باز کردن همه درب‌های چاپگر، حتی درب پشتی و خارج کردن کارتریج به منظور رسیدن به کاغذ گیر کرده می‌باشد .

زمانی که کاغذی در سینی گیر می‌کند خارج کردن آن سخت نیست، اما وقتی داخل پرینتر باشد به دقت و مهارت زیادی نیاز است. در چنین شرایط کاغذ باید از مسیر خروج بیرون آورده شده، اعمال فشاری نابجا می‌تواند به پاره شدن آن یا خرابی قطعات داخلی و غلتک‌ها و به وجود آمدن دردسرهای بعدی منجر شود؛ فلذا بهتر است تا با دو دست کاغذ را با دقت از درون دستگاه بیرون بکشید. در غیر این صورت بهره‌گیری از خدمات یک تعمیرکار اجتناب‌ناپذیر است .

نکته: عده‌ای از تعمیرکاران استفاده از موچین، دم باریک، فنس و دیگر وسایل مشابه را برای خارج کردن کاغذ از داخل پرینتر پیشنهاد داده و عده دیگری آن را نهی می‌کنند! اگرچه هریک از این افراد تنها مزایا یا معایب این روش را می‌بینند، اما بهتر است در صورت استفاده از این ابزار‌آلات سلامت کاغذ و عدم پاره شدن آن را ملاک قرار دهید .

مشکلات دریافت کاغذ

اگرچه تمرکز ما در این مطلب روی گیر کردن کاغذ در پرینتر است اما گاهی در روی دیگر سکه این عدم پذیرش کاغذ است که مشکلاتی را برایمان به وجود می‌آورد . به عنوان مثال عدم پذیرش کاغذ از یک ورودی خاص سبب می‌شود تا گاهی در کار با مشکلات فراوانی روبرو شویم . در همین رابطه باید دانست که این مشکل معمولاً نرم‌افزاری بوده و با ایجاد تغییرات در برنامه پرینت یا رفع اخطارهای آن رفع شدنیست .
در چنین شرایطی پس از اینکه پرینتر مورد نظر از میان چند نمونه موجود انتخاب شد، کاغذ را به طریقی صحیح درون دستگاه قرار داده و با فشردن دکمه پرینت ، خروجی مطلوب خود را دریافت می‌کنیم .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *